Totale omzet
2017
Esports
Fans
2017
Smartphone
gebruikers
2017
Bron: Newszoo esports Netherlands 2017

Passie

Of je nu acht uur per dag Fortnite speelt of alleen onderweg naar werk zit te candy crushen, in beide gevallen ben je een gamer.

De passie voor gamen kan tussen gamers echter enorm van elkaar verschillen. Het is om die reden erg belangrijk om deze grote groep te segmenteren. Richt jij je op de spelers die van plan zijn om professioneel te worden of alleen op de vrijdagavond Fifa kampioenen?

Ken de verschillen en eigenaardigheden! Alleen dan heeft je activatie kans van slagen.

Engagement

Een uniek aspect van esports is dat fans veelal ook gamers zijn en in contact staan met gamers.

Wat zeg je tegen een gamer wat je niet tegen een fan zegt? Wat zeg je tegen gamers die het spel zelf spelen of juist niet spelen? Zit je doelgroep eigenlijk wel op je boodschap te wachten? Het op de juiste wijze positioneren van je boodschap is om die reden geen eenvoud.

Het begrijpen van de verschillen tussen spelers en fans is essentieel voor een succesvolle campagne..

Cultuur

Het gefragmenteerde landschap van games, genres en consoles maakt het er niet makkelijker op.

Er is een hevige rivaliteit tussen fans onderling. MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) fans halen hun geluk uit hele andere zaken dan FPS-fans (First Person Shooter). En gamers die op de computer spelen zijn op zoek naar hele andere dingen dan console gamers.

Het niet begrijpen van deze verschillen en hoe kritisch de gaming community hiermee omgaat, betekent direct 'game over'.

Duizenden jongeren vormen een enorme wachtrij voor de deuren van Ahoy Rotterdam. Binnen staat een voetstuk, met daarop een gigantische, glimmende trofee. De cameraploegen wijzigen nog wat laatste instellingen. De presentatoren staan klaar om het publiek lekker op te warmen.

Nog een paar minuten voor de menigte naar binnen stormt…

Zie je het al voor je? Maak kennis met esports.

Geen voetbalwedstrijd op een ruim veld — maar computerkasten, keyboards en een hele verzameling grote schermen voor League of Legends. Een computerspel, waar duizenden jongeren op af komen om te zien hoe professionele teams tegen elkaar gamen. Ook wel electronic sports (esports) genoemd.

En het is booming. De grootste esports-toernooien hebben een prijzenpot van miljoenen euro’s. Grote merken zetten het al als marketingmiddel in.

Met esports bereik je de meest onbereikbare doelgroepen.

Welke dat zijn? Millennials: jongeren en (jong)volwassenen die na 1980 geboren zijn. Mensen die je via traditionele marketingmiddelen, zoals tv-commercials en krantadvertenties, niet meer warm maakt voor je dienst of product. Maar wél met gamen, want het zijn allang niet meer alleen ‘nerds’ die urenlang in een donker zolderkamertje videogames spelen.

Electronic sports is een ware marketing game changer.

Het is competitief spelen en je game-skills op een groot podium tonen. Gamers spelen één-op-één of in teamverband tegen elkaar. Van de Champions League-finale tot een militaire missie op de stranden van Normandië.  Alles kan met de game-technologie van nu.

Esports is daarom hét marketingmiddel voor meer merkbeleving bij millennials. Ongeacht de branche en het type dienst of product.

Met esports ligt er een wereld voor bedrijven open. Meer weten over de marketingkansen ervan? Bel of mail gerust!            

Contact