Duizenden jongeren vormen een enorme wachtrij voor de deuren van Ahoy Rotterdam. Binnen staat een voetstuk, met daarop een gigantische, glimmende trofee. De cameraploegen wijzigen nog wat laatste instellingen. De presentatoren staan klaar om het publiek lekker op te warmen. Nog een paar minuten voor de menigte naar binnen stormt…

Zie je het al voor je? Maak kennis met esports.

Geen voetbalwedstrijd op een ruim veld — maar computerkasten, keyboards en een hele verzameling grote schermen voor League of Legends. Een computerspel, waar duizenden jongeren op af komen om te zien hoe professionele teams tegen elkaar gamen. Ook wel electronic sports (esports) genoemd. En het is booming! 

Volgens onderzoeksbureau Newzoo telt Nederland maar liefst 7 miljoen gamers, waarvan 550.000 esports enthousiastelingen. Een markt goed voor zo’n 500M,- euro. De gigantische technische en digitale ontwikkelingen hebben esports sterk doen groeien. Newszoo telt namelijk 385.5 miljoen esports fans wereldwijd! 

Newzoo Consumer insights Netherlands 2017

Ook in Nederland wint esports steeds meer aan populariteit. Dit jaar is bijvoorbeeld het eerste epsorts congres van Nederland georganiseerd. (Check: esportsday 2017) Tijdens dit event worden inzichten in de marktontwikkelingen, business concepten en verdienmodellen rond esports besproken.  

Esports is gearriveerd en is er om te blijven!

Met esports bereik je de meest onbereikbare doelgroepen.

Wie zijn deze esports enthousiastelingen?  Zijn het ‘nerds’ die urenlang in een donker zolderkamertje videogames spelen? Neen! Om esports te begrijpen, moeten we de vooroordelen achter ons laten.

Uit onderzoek door Pew Research blijkt dat 59% van de mannen en 61% van de vrouwen in de UK denken dat de meeste mensen die games spelen, mannen zijn. Het blijkt echter dat steeds meer vrouwen gamen! 42% van alle gamers is namelijk vrouw in UK!

Met 385 miljoen esports enthousiasten is de markt te groot om deze homogeen in te delen. Bij deze een aantal cijfers op een rij:

·      De grootste groep van deze esports fanaten zijn met name jongeren tussen de 21 en 35 jaar oud. (38%)

·      62% van alle esports fans hebben een full-time job waarvan 50% een hoog inkomen.

·      Het  totale prijzengeld van toernooien bedroeg in 2016 $93,3 miljoen. In 2013 was dit slechts $19.8 miljoen.

·      In 2018 zal de markt van esports goed zijn voor zo’n 1,2 miljard dollar

Newzoo Consumer insights Netherlands 2017

Investen in esports! 

Grote merken zoals Arby's, Audi, Coca-Cola, PepsiCo, Gillette and Bud Light investeren al flink in esports. Organisaties investeren aankomend jaar nog eens $517 miljoen in onder andere:

·      Sponsoren van een toernooi

·      Mediarechten

·      Merchandise

·      Sponsoren van een team of speler

·      (online) adverteren

·      Zelf een gaming event organiseren.

Deze investeringen hebben als doel de sweet spot te raken: Millennials - jongeren en (jong)volwassenen die na 1980 geboren zijn. Mensen die je via traditionele marketingmiddelen, zoals tv-commercials en krantadvertenties, niet meer warm maakt voor je dienst of product. Maar wél met gamen! Maar ook voor kleinere bedrijven en overheidsinstellingen zijn er nog tal van kansen!